تأثیر نور آبی بر بازیابی مغز

بنابر مطالعات انجام شدهِ دانشگاه آریزونا، در معرض نور آبی قرارگرفتن هنگام صبح باعث کوک مجدد ساعت زیستی[1]، بهبود مشکلات مربوط به خواب و نهایتاً موجب افزایش سرعت فرآیند بهبودی بعد از آسیب­ های ملایم مغزی[2] می شود.

این تحقیق همچنین نشان می­دهد مغز، هنگام خواب، خودش را بازسازی و مرمت می­کند.

تیم دانشگاه آریزونا این موضوع را نیز بررسی کرده ­اند که رفع مشکلات بدخوابی به چه میزان در سرعت­ گرفتنِ فرآیند ریکاوری بعد از آسیب ملایم مغزی تأثیر دارد.

آزمایش نور آبی

[1] Circadian rhythm

[2] Mild traumatic brain injury(mTBI)

اجرای آزمایش نور آبی بر روی آسیب دیدگان ملایم مغزی

در تست های آزمایشگاهی که به طور تصادفی از میان بزرگسالانِ دارای آسیب مغزیِ ملایم گرفته شده، این عزیزان در بازه زمانی شش هفته، هر روز صبح و به مدت 30 دقیقه در معرض پرتو نورآبی با طول موج 469 نانومتر قرار گرفته بودند.
گروه های کنترل شونده نیز در معرض نور زرد کهرباییِ روشن قرار گرفتند.

تأثیر مثبت تابش نور 469 نانومتر بر بیماران مغزی

در مقایسه با گروه ­های کنترل ­شونده، افراد شرکت­ کننده در آزمایش نور آبیِ صبحگاهی، بعد از انجام این تست­ها، مرحله خواب عمیق را درک کرده و به مدت خواب­شان نیز یک ساعت اضافه شد. همچنین حالتِ خواب آلودگی کمتری در طول روز داشتند و عملکرد اجرایی بهتری از خود نشان می­دادند.

حجم هسته پالوینار[3] (بخش مسئول دقت بینایی در مغز) شرکت کنندگان در آزمایش نور آبی افزایش یافت و اتصالات و ارتباطات عصبی میان هسته پالوینار و بخش های دیگر مغز که به هوشیاری و شناخت افراد مربوط می شدند نیز تقویت شد.

چرا نور درمانی موثرترین معالجه است؟

 به نقل از پروفسور ویلیام اسکات کیلگور “ما توانسته ­ایم با بهبود وضعیت خواب بیماران تحت نظارت 24 ساعته، شفای مغزی­ شان را تسریع کنیم. و بعد از انجام مداوا، ارتباط بین نقاط مختلف مغزی وضعیت بهتری به خود گرفته است”.

او همچنین اضافه کرد: این بهبودی­ها نهایتاً خواب آلودگی کمتر و هوشیاری بالاتر بیماران در طول روز را به همراه داشت.

بنا بر آمار مراجعات قبلیِ آسیب دیدگانِ ملایم مغزی به پروفسور اسکات، حدود50% ایشان به مشکلات خواب بعد از بروز آسیب اشاره کرده بودند.

پروفسور اسکات، زمان را مهمترین عامل در نوردرمانی[4] می­داند.

او در ادامه می­گوید: ” نور آبی بر ترشح ماده شیمیایی ملاتونین از مغز غلبه می­کند؛ قطعاً شما در صبح نیاز به ترشح ملاتونین ندارید چون شما را در طول روز خسته و کسل می­کند. در صبح زمانی که در معرض تابش نور آبی قرار می­گیرید؛ ساعت زیستیِ مغز شما به گونه­ ای تغییر می­کند که ترشح ملاتونین تا اوایل شب به تاخیر می­افتد و شما را برای یک خواب شبانه به خوبی آماده می­کند”.

برنامه بعدی محققان مطالعه این موضوعات است؛ که چرا نور آبی کیفیت خواب را بهتر می­کند و نوردرمانی بر اختلالات روانپزشکی چه تأثیری دارد؟

پروفسور کیلگور معتقد است برای بیشتر مردم، چه سالم یا بیمار، در معرض تابش نور آبی قرارگرفتن در صبح و به مدت زمان مشخص می­تواند مفید باشد و او امیدوار است در آینده­ای نزدیک این موضوع به قطعیت می­ پیوندد.

[3] Pulvinar nucleus

[4] Light therapy